fbpx ...
ROI van bedrijfsevenementen

Hoe zorgen bedrijfsevenementen voor een positieve Return On Investment (ROI)?

Bedrijfsevenementen zorgen voor een positieve return on investment (ROI) als ze goed gepland en uitgevoerd worden. In dit artikel leest u 10 strategieën die u hierbij kunnen helpen.
    Add a header to begin generating the table of contents
    Scroll to Top

    Een bedrijfsevenement organiseren is een aanzienlijke investering. Om een positieve return on investment (ROI) te behalen, is een goede planning en uitvoering noodzakelijk. In deze blog lijsten we tien strategieën op om aan de hand van een bedrijfsevenement jouw bedrijfsdoelstellingen te behalen en waarde toe te voegen aan jouw bedrijf.

    Duidelijke doelstellingen en meetbare doelen

    Het is van groot belang dat je op voorhand duidelijke doelstellingen stelt voor jouw evenement. Mogelijks wil je de merkbekendheid vergroten of nieuwe leads genereren? Misschien wil je de verkoop stimuleren, nieuwe zakelijke relaties opbouwen of de verbondenheid van jouw medewerkers versterken? Door duidelijke doelstellingen voorop te stellen en hieraan meetbare doelen te koppelen, kan je de effectiviteit van jouw evenement achteraf evalueren.

    Gerichte doelgroep

    Identificeer de doelgroep voor jouw event. Bestaat jouw doelgroep uit uw medewerkers? Zorg dan dat het evenement afgestemd wordt op hen en eventueel de gezinsleden als deze ook zouden uitgenodigd worden op bijvoorbeeld een familiedag. Wanneer je een evenement organiseert voor een specifieke doelgroep zoals potentiële nieuwe klanten, creëer dan een evenement dat nauw aansluit bij de interesses van jouw doelgroep. Durf het evenement duidelijk te richten op de doelgroep met potentieel concrete interesse in jouw producten of diensten.

    Creatieve en boeiende inhoud

    Om deelnemers te betrekken, te inspireren en ‘warm’ te houden voor jouw dienst of product, is het belangrijk dat je zorgt voor interessante, relevante en boeiende inhoud tijdens jouw evenement. Je kan bijvoorbeeld een keynote-spreker inschakelen, workshops organiseren of interactieve sessies geven.

    Photo credits: WIT photography & videography, ROI van bedrijfsevenementen
    Photo credits: WIT photography & videography

    Effectieve marketing en promotie:

    Gebruik diverse marketingkanalen om jouw evenement te promoten en de deelnemers te bereiken, zoals sociale media, e-mailmarketing, persberichten en eventuele partnerschappen. Organiseert je een event voor jouw medewerkers? Zorg dan ook hier dat de informatie van het evenement en hoe men zich dient in te schrijven op verschillende manieren tot bij jouw medewerkers wordt gebracht. Denk aan interne mailings, affichering op diverse TV screens op de productiesite of eventueel zelf flyers.

    Interactieve technologieën

    Maak vóór, tijdens en na jouw evenement gebruik van technologische elementen zoals mobiele apps, live polls en sociale media. Dit zorgt voor een grotere betrokkenheid van deelnemers en kan je waardevolle data en feedback opleveren.

    Netwerkmogelijkheden

    Zorg dat er tijdens jouw evenement mogelijkheden zijn voor deelnemers om te netwerken, zowel formeel als informeel. Want zoals we weten kan netwerken leiden tot waardevolle zakelijke connecties en potentiële samenwerkingen.

    Photo credits: WIT photography & videography, ROI van bedrijfsevenementen
    Photo credits: WIT photography & videography

    Follow-up strategie

    Plan een effectieve follow-upstrategie na jouw evenement om de relaties die tijdens het evenement opgebouwd zijn, te behouden en te versterken. Dit kan onder meer bestaan aan de hand van een leuke bedankingsmail, enquêtes of speciale aanbiedingen voor de deelnemers die naar jouw evenement kwamen.

    Meet en evalueer

    Verzamel indien mogelijk na het evenement data over de prestaties en evalueer de resultaten ten opzichte van de gestelde doelen (zie eerste strategievoorbeeld). Heb je deze niet? Ga dan alvast aan de slag met de feedback die je ontving van de diverse deelnemers van jouw evenement. De bedoeling is vooral zicht te krijgen op wat goed was en wat verbeterd kan worden voor toekomstige evenementen.

    Kostenbeheersing

    Beheer de kosten van het evenement effectief door die overzichtelijk bij te houden en zoek manieren om de ROI te maximaliseren. Dit kan onder meer inhouden dat je kritisch kijkt naar uitgaven en zoekt naar kostenefficiënte alternatieven.

    Langdurige impact

    Plan het evenement met oog op een langdurige impact. Met andere woorden, zorg dat jouw genodigden nog lang napraten over het evenement en zorg dat de waarde en positiviteit die tijdens het evenement gecreëerd werd, zich voortzet in de dagen, weken en maanden erna.

    Door bovenstaande strategieën toe te passen, kan je de kans vergroten dat bedrijfsevenementen niet alleen een positieve ROI opleveren, maar ook bijdragen aan de algehele groei en het succes van jouw bedrijf.

    Share this post

    Bedrijfsfeest, evenementiële communicatie

    5 Manieren waarop evenementiële communicatie impact heeft op de verbondenheid van uw medewerkers.

    Evenementiële communicatie kan een krachtig middel zijn om de verbondenheid van medewerkers te vergroten. Door evenementen te organiseren, creëert u een omgeving en mogelijkheid waarbij ...
    >> lees meer
    ROI van bedrijfsevenementen

    Hoe zorgen bedrijfsevenementen voor een positieve Return On Investment (ROI)?

    Bedrijfsevenementen zorgen voor een positieve return on investment (ROI) als ze goed gepland en uitgevoerd worden. In dit artikel leest u 10 strategieën die u ...
    >> lees meer
    dieetwensen

    Hoe ga ik om met de dieetwensen van mijn gasten?

    De dag van vandaag kijken we er niet meer van op als iemand bepaalde dieetwensen of -restricties heeft. Wanneer je dus een feest organiseert bestaat ...
    >> lees meer

    Originele vrijgezellenfeest activiteiten

    Staat het huwelijk van jouw vriend of vriendin bijna voor de deur? Dan is het hoog tijd om voor hen een vrijgezellenfeest te plannen! We ...
    >> lees meer
    WIT FOTOGRAFIE

    Hoe organiseer je een personeelsfeest?

    Hoe organiseer je een personeelsfeest? In deze blog geven wij jou mee met welke belangrijke aspecten je rekening moet houden.
    >> lees meer

    Welke info bezorg je de eventplanner?

    Heb je gekozen voor een eventplanner om jouw bedrijfsevenement te organiseren? Goede keuze! Maar welke info bezorg je aan de eventplanner?
    >> lees meer

    Vragen? Blijf er niet mee zitten.

    Scroll naar boven